dinsdag 11 september 2007

9/11

Min of meer per ongeluk belandde ik aan het eind van de ochtend downtown, in het Financial District. Toen ik uit de metro stapte regende het. Het was alweer een tropisch warme dag en de straten waren klam en nevelig. Iedereen die hier rondliep keek even bezorgd.
Het was duidelijk te merken aan de gespannen sfeer in deze buurt: morgen is het elf september, een dag die in New York nooit meer ongemerkt voorbij zal gaan. Hier worden op iedere straathoek lugubere ansichtkaarten verkocht waarop de Twin Towers als twee schimmen zijn afgebeeld. Er is opvallend veel vlagvertoon en er lopen zo veel mensen rond met de tekst I♥NY op hun borst dat het haast geen toeval kan zijn.
Bij de Stock Exchange (dress code: blauw overhemd) wemelde het van de politieagenten. Naarmate ik Ground Zero naderde werden het er alleen maar meer. Hier waren hele straten afgesloten en het stond vol met witte NYPD-wagens. Uit de bouwput waar ooit het WTC stond steeg het geluid van drilboren op. Er wordt hier druk gewerkt aan de Memorial Tower, die in 2010 klaar moet zijn.

Aan het begin van Wall Street staat de neo-gotische Trinity Church, overschaduwd door enorme kolossen van glas en staal. Morgen om 8:43 zullen de klokken van deze kerk 3018 keer luiden, één keer voor elk slachtoffer van 9/11. Emilio zal er zijn om zijn zoon te herdenken, net als de loodgieter die morgen het plafond komt repareren. Die is namelijk niet alleen loodgieter, maar ook brandweerman.

Het Empire State Building zal morgenavond rood, wit, blauw verlicht zijn.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

ha mj, leuk om je blog te lezen. ik keek naar het nieuws en moest aan je denken. 9/11 was natuurlijk uitgebreid in het nieuws en jij kuiert daar tussen het wereldgebeuren door. Ik hoop dat de loodgieter vandaag wat heeft kunnen doen. het zit niet mee met je logeeradressen. groet, tine

Karin (van Elske en Rein) zei

Ha die MJ,
leuke stukjes schrijf je over NY. Dat het 9/11 was, was hier natuurlijk op het journaal, met een herdenkingsbijeenkomst bij de ambassade in Den Haag, maar om daadwerkelijk daar te zijn, is wel even wat anders!
Dat er ook in NY een indian summer is, had ik me niet gerealiseerd, maar waarom niet daar, natuurlijk?
Wat een toestand met je appartement man! Maar ja, Jeanne heeft jouw bovenburen. Het zal wel bij de stad horen (Huurders minder goed beschermd dan hier, en hier kun je ook niet alles.)
Ik kijk uit naar je volgende verslag. Die van de metro vond ik ook huiveringwekkend, zeg!
groetjes,
Karin
PS was leuke pre-party, he? Die vrijdag moest ik idd oppassen, wat ik toen al zei.

seilram zei

Hoi MJ, ben je bij herdenking geweest? Ik hoorde iets op het nieuws dat het dit jaar niet langer op ground zero was? Heftig dat je gelijk al huurbaas hebt die zoon is verloren toen. Nu maar hopen dat dat lek gauw gemaakt wordt! Zodat: U [hartje] NY.
doei, MK